TEMPUS PASCHALE - SERDECZNIE WITAMY!

 

 

Dzisiaj mamy: Sobotę, 25 Października 2014, Imieniny: Kryspina i Ingi

 

 

 

  Jacek Ścibor i Jolanta Münch: piosenki żydowskie w Kawiarni Artystycznej Hades
XIV FESTIWAL „MUZYKA I PLASTYKA – TEMPUS PASCHALE“
Sobota 5 kwietnia, godz. 18.00
Kawiarnia Artystyczna Hades


PIĘKNO i ŁZY

Jacek Ścibor – vocal
Jolanta Münch – fortepian
Stefan Münch – narrator
Andrzej Jakubowski – aranżacje

Muzyka: Chava Alberstein, Shlomo Secunda, Nohem Sternheim, Chaim Tower Banner, Leopold Kozłowski i inni

UMETIK
CHACKEŁE
PAPIROSN
Rabbi Baruch z Międzyboża

DONA, DONA
DI SAPOZHKELEKH
RABEINU TAM
Idzik Manger – Księga Raju

HOBN MIR A NIGNDL
ERSHTER WALTZ
FRAYTIK OYF DER NAKHT
Martin Buber – Anioł a panowanie nad światem

SOFTLY SOMEWHERE/AT THE RIVER
IKH SHTEY UNTER A BOKSERBOYM
TA JEDNA ŁZA

Jacek Ścibor
Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Poznaniu z wyróżnieniem. Studia podyplomowe ukończył we wrocławskiej Akademii Muzycznej. Swe umiejętności wokalne doskonali pod kierunkiem prof. Christiana Elsnera. Jest czynnym uczestnikiem Międzynarodowych Kursów Interpretacji Muzyki Wokalnej, Kursów Wokalnych w Dusznikach Zdroju oraz Kursów Pedagogiki Wokalnej.
W lutym 2006 roku w ramach kursów otrzymał dyplom mistrzowski w klasie śpiewu prof. Ewy Czernak. Jego działalność artystyczna obejmuje recitale solowe, dzieła oratoryjno-kantatowe . Od roku 2003 koncertuje z zespołem muzyki dawnej Collegium Musicum. Poza Polską koncertuje w Danii, Austrii, Szwecji, Włoszech, Niemczech, Słowacji i Ukrainie. Dokonał nagrań dla Telewizji oraz Radia Rzeszów. W swym dorobku posiada nagranie 4 płyt CD z muzyką współczesnego kompozytora Waldemara Wałeckiego.
Od roku 2005 jest członkiem polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu. Aktualnie jako doktor sztuki wokalnej jest pracownikiem Instytutu Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Jolanta Münch
W 1984 r. ukończyła studia w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (pedagogika instrumentalna – fortepian). Uzyskała również tytuł licencjata muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Brała udział w licznych kursach interpretacji w kraju i za granicą, pracując pod kierunkiem wybitnych pianistów i klawesynistów, jak Tatiana Szebanowa, Ryszard Bakst, Laszlo Simon i Paul Badura-Skoda, Nicholas Parle, Joos van Immerseel, Christine Verheelst, Claire Chevalier, Robert Kohnen i Johann Sonnleitner. W latach 1987-2006 pracowała w Instytucie Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS, a od 2006 r. prowadzi klasę fortepianu w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W 2005 r. Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi nadała jej stopień doktora sztuki w dziedzinie kameralistyki fortepianowej na podstawie rozprawy Związki muzyki Roberta Schumanna z literacko-filozoficznym programem romantyzmu. W 2004 r. decyzją Prezydenta RP otrzymała Srebrny Krzyż Zasługi za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury. W tym samym roku Minister Edukacji Narodowej i Sportu odznaczył ją Medalem Komisji Edukacji Narodowej za osiągnięcia pedagogiczne. Otrzymała również Medal Prezydenta Miasta Lublina z okazji X-lecia Tria Lublin Baroque. W 2007 r. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego nadał jej medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.
Od 1985 współpracuje z Filharmonią Lubelską jako pianistka i klawesynistka, realizująca basso continuo. W 1994 r. założyła Trio Lublin Baroque (z flecistą Lechem Szostem i wiolonczelistką Marią Błaszczak-Szost). W zespole gra na szpinecie barokowym (kopia J. Silbermanna ca. 1767). Od 1995 r. wraz z Triem występuje na kolejnych festiwalach Lublin – Muzyka, Zabytki, Plastyka oraz Tempus Paschale. W programach licznych koncertów Tria pojawiają się m.in. utwory takich kompozytorów, jak Bach, Biber, Telemann, Quantz, Marais, Caix d’Hervelois, Bodin de Boismortier, Blavet, Leclair, Veracini. Przygotowała (jako kierownik muzyczny i współwykonawca) dwa programy monograficzne, związane z rocznicami urodzin Johanna Sebastiana Bacha i Johanna Joachima Quantza, a także koncert Pod jedną koroną (w związku z 300 rocznicą unii polsko-saskiej). Jako solistka i kameralistka uczestniczy w uroczystych koncertach okolicznościowych, organizowanych w obiektach zabytkowych Lublina i regionu. Jej dorobek artystyczny obejmuje blisko 200 koncertów kameralnych w wielu miastach Polski. W ostatnim czasie koncertowała we Włoszech i w Izraelu.
Współpracuje z najwybitniejszymi polskimi śpiewakami, jak Olga Pasiecznik, Grażyna Brodzińska, Iwona Sawulska, Anna Lubańska, Bożena Zawiślak-Dolny, Dorota Lachowicz, Piotr Kusiewicz, Paweł Skałuba, Dariusz Paradowski, Piotr Łykowski, Iwo Orłowski, Leszek Świdziński, a także ze skrzypaczką Katarzyną Dudą i kwartetem Camerata. Dokonała licznych nagrań radiowych i telewizyjnych, poświęconych muzyce baroku. Jolanta Münch nagrała pięć CD dla Radia Lublin oraz firm L’Acte Préalable, Koch Classics i DUX.

Andrzej Jakubowski
Wykształcenie muzyczne w zakresie dyrygentury i gry na skrzypcach zdobył w PWSM w Krakowie oraz Moskwie i Leningradzie. Wziął udział w II Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. H. von Karajana w Berlinie oraz I i II Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentów w Katowicach. W latach 1973-1991 związany jako dyrygent z Orkiestrą Filharmonii Rzeszowskiej. Gościnnie występował z niemal wszystkimi orkiestrami w Polsce. Prowadził też chóry, m.in. Chór Mieszany PF w Rzeszowie i Reprezentacyjny Chór Mieszany „Jarosław”. Zajmuje się też kompozycją, aranżacją i sztuką instrumentacji.
Aktualnie pracuje nad jednoaktową operą z muzyką Antonia Vivaldiego i librettem powstałym na podstawie poematu współczesnej poetki polskiej Lidii Żukowskiej.
Obecnie jest wykładowcą w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Stefan Münch
Ukończył filologię polską na UMCS w Lublinie i specjalizuje się w zakresie historii literatury polskiej, historii muzyki, historii teatru, estetyki dzieła muzycznego i szeroko pojętej problematyki medialnej. Uzyskał stopień doktora na podstawie rozprawy „Opera i polski dramat romantyczny” pod kierunkiem najwybitniejszego polskiego teatrologa, prof. Zbigniewa Raszewskiego. W ostatnich latach uczestniczył w kilku kursach i seminariach muzyki dawnej (Antwerpia, Innsbruck, Trossingen, Spa-Farniéres).
Prowadził zajęcia historycznoliterackie i muzykologiczne na Wydziale Humanistycznym i Wydziale Artystycznym UMCS., a od 2004 jest adiunktem w Instytucie Kulturoznawstwa. Przez kilkanaście lat współpracował z Filharmonią Lubelską.
Od 1978 r. czynny jako recenzent muzyczny w prasie ogólnopolskiej i lokalnej, stały współpracownik Polskiego Radia Lublin, Radia Dla Ciebie (Warszawa) i Ruchu Muzycznego, w latach 2000-06 był także dziennikarzem TVP2, zajmującym się muzyką poważną. Jego dorobek dziennikarski obejmuje kilkaset artykułów i recenzji oraz ponad dwieście autorskich audycji radiowych (w tym cykle poświęcone muzyce J.S. Bacha oraz muzyce klezmerskiej). Jest stałym współpracownikiem prestiżowych polskich instytucji muzycznych (Filharmonia Narodowa, Teatr Wielki – Opera Narodowa) oraz festiwali (Muzyczny Festiwal w Łańcucie, Festiwal im. Hubermana, Festiwal „Paderewski in Memoriam”, Międzynarodowy Festiwal Gaude Mater w Częstochowie, Festiwal „Muzyka i Architektura” w Toruniu) oraz większości najważniejszych imprez muzycznych w Lublinie.




Powrót do listy aktualności